Kommunen måste hjälpa medborgarna att handla rätt

Elisabeth Cima Kvarneke, Vänsterpartiet i Mörbylånga, föreslår i en motion till kommunfullmäktige att kommunen inrättar en tjänst som konsumentvägledare.
Mörbylånga kommun har sagt upp avtalet med Konsument Ljungby om konsumentvägledning och hänvisar till Konsumentverkets tjänst ”Hallå Konsument”.  Men ”Hallå Konsument” kan inte ersätta en kommunal tjänst. De hjälper inte enskilda konsumenter vidare i systemet, utan svarar endast på generella frågor.

 – Enligt Konsument Ljungby har konsumenter i Mörbylånga kommun vänt sig till Konsument Ljungby för att de har känt sig lurade av oseriösa hantverkare eller har fått oskäliga villkor inom mobil, TV och internetbranschen, äldre personer som har råkat ut för telefonförsäljare och fastnat i dyra abonnemang samt en del som har köpt bilar med diverse problem, skriver Elisabeth Cima Kvarneke i sin motion.
– De flesta kommuner har en konsumentvägledare eller samarbetar med angränsande kommuner om tjänsten. Så är det till och med i landets minsta kommun, Bjurholm, som samarbetar med Vännäs.  Mörbylånga borde inte vara sämre. Vänsterpartiet föreslår därför att Mörbylånga kommun återinför tjänsten som konsumentvägledare.
Kontakt:
Elisabeth Cima Kvarneke, [email protected], 073–907 33 59
Karin Olsson, Hagby, [email protected], 070–538 55 19
Kopiera länk