Vår kommunlista klar

Vi har haft årsmöte och fast­ställt sin lista till kommunfullmäktige. Listan präglas av både kontinuitet och förnyelse.

– Det finns mycket att göra i kommunen och jag vill vara med och göra det, säger Josef Bjerlin som toppar Vänsterpartiets kommunlista och är ersättare i kommun­styrelsen.
– De senaste fyra åren har visat att Vänsterpartiet har en viktig roll för att försvara och bygga ut vård och välfärd. Den nya majoriteten som tillträdde efter förra valet rivstartade och Mörbylånga klättrar uppåt på många av de topplistor som mäter trygghet, utbildning, företagsklimat och annat.
– Det är en stor utmaning att ta över som gruppledare efter Anders Wassbäck, som nog är en av de som fått flest motioner bifallna under årens lopp, bland annat rätt till heltid, kultursatsningar för äldre, en kommunal kulturskola och satsning på biogas i Mörbylånga.
– Inför höstens val är något av det allra viktigaste att se till att välfärden byggs ut och att omsorgspersonalen får rejält förbättrade arbetsvillkor. Vi vill göra försök med sex timmars arbetsdag. Genom att de anställda ges möjlighet att själva styra och planera sitt arbete tror vi att fler kommer att stanna och trivas på sitt jobb. Det är en förutsättning för att omsorgen ska fungera, avslutar Josef.
Årsmötet hölls på Folkets Hus i Mörbylånga. Listan fastställdes enligt nedan:
1. Josef Bjerlin
2. Ylva Hammarstedt