Vänsterpartimotioner till Mörbylånga kommunfullmäktige

Här har vi gjort en sammanställning över de motioner vi lagt i fullmäktige de senaste åren. Vi redogör också kortfattat för vad som hänt med dem. Ungefär en tredjedel bifölls av fullmäktige, men också flera förslag som avslogs av fullmäktige är idag verklighet. Tiden hann ikapp oss.

Motion om möjligheterna för Mörbylånga kommun att använda sig av energieffektiv teknik vid nybyggnation eller renovering, och bygga så kallade Passivhus eller Lågenergihus. Inlämnad 2007-10-02 Kommunfullmäktige beslutade i september 2011 att bifalla motionen. 2018 upprepade vi kravet att bygga klimatsmarta hus, passivhus med hyresrätter. Se längre ner i denna lista av motioner.

Motion angående möjligheten att tillsammans med Borgholms kommun bygga en biogasanläggning på Öland. Inlämnad 2008-10-25. Det ordnades ”Workshops” och gjordes utredningar om detta men ingenting har hänt.

Motion i 10 punkter om hur vi kan utveckla Mörbylånga kommun som turistmål. Inlämnad 2008-10-26.
Punkterna var:
1.
Station Linne som är en plats för forskning, utbildning och en plats där människor kan få information om Ölands unika natur.
2. Det gröna köpcentrat – Ekocentrum Möllstorp, en handelsplats för ekologisk matproduktion och försäljning.
3. Opera i Mörbylånga (genom att skaffa en digital filmprojektor som kunde sända från t.ex Metropolitan, men också visa vanliga filmer).
4. Sveriges största inomhusplaya i Mörbylånga på sockerbruksområdet. Ett badhus med stor attraktionskraft, vilket skulle gynna hotell och uthyrare samt affärsverksamheten i Mörbylånga.
5. Inomhusarena i Färjestaden eller annan lämplig plats för spel, idrott och andra stora evenemang såsom konserter, konvent och liknande.
6. Världsarvssatsning för att marknadsföra världsarvet och skapa ett världsarvets hus och ett museum om hur människor har brukat den öländska jorden i tusentals år.
7. World heritage youth forum till Mörbylånga
8. Cykelfärja Färjestaden – Kalmar, som idag har blivit verklighet.
9. Badstränder en resurs. Kommunen måste se till att de badstränder som finns i kommunen sköts.
10. Turistinformation i Mörbylånga och Södra Möckleby
Flera av dessa förslag väntar fortfarande på sin lösning, men flera är idag verklighet.

Motion om att Mörbylånga hamn ska bli ett modernt ekologiskt boendealternativ. Inlämnad 2008-10-26 Boendet i Mörbylånga hamn väntar också på att förverkligas.

Motion angående kultursatsningar för äldre. Inlämnad maj 2010. Vänsterpartiet föreslog bland annat att personalen inom äldreomsorgen skulle få utbildning för att lära känna de villkor och förutsättningar som ger äldre möjlighet att leva ett aktivt och meningsfullt liv tillsammans med andra. Bildningsförbunden och pensionärsorganisationerna kan vara samarbetspartner med kommunen. Kommunfullmäktige beslutade att bifalla motionen och att verksamheten ska rymmas inom befintliga ramar. Så mycket mer har inte hänt.

Motion om införande av ett kommunalt barnvälkomnande och namngivningsceremoni i vår kommun. Inlämnad 2010-05-16 Kommunfullmäktige beslutade 2013-09-24 att bifalla motionens förslag om att inrätta ett kommunalt barnvälkomnande med möjlighet också till en namngivningsceremoni. Kommunkansliet ges i uppdrag att utarbeta riktlinjer för barnvälkomnandet. Detta har skett och kommunen har informerat om att dessa tjänster finns.

Motion om framtagande av ett handlingsprogram för jämställdhet och inrättande av beredning/utskott eller råd för jämställdhet. Inlämnad 2010-05-30 Kommunfullmäktige beslutade 2012-03-28 att bifalla motionen till den del som gäller upprättande av handlingsprogram för det egna jämställdhetsarbetet för de närmaste två åren och att uppdra till demokratiberedningen att upprätta handlingsprogram för jämställdhet.

Motion om att utveckla kulturen inom barnomsorgen. Inlämnad 2010-06-06 Vänsterpartiet ville stärka kulturens plats i barnomsorgen med att en förskola utvecklas till ett barnkulturcentrum och bedrar till övriga förskolor utveckling inom barnkulturen. Kommunstyrelsen är positiv till motionärens avsikt med motionen och föreslår bifall och hänvisar frågan om finansiering till Kommunstyrelsen. Tyvärr har frågan om barnkultur i förskolan avsomnat.

Motion om inrättande av kommunal kulturskola för barn och unga. Inlämnad 2010-06-13 Kultur- och fritidsnämnden föreslår bifall av motionen men hänvisar frågan om finansiering till kommunstyrelsen. Kulturskolan har sedan dess utvecklats och breddats med olika nya uttrycksformer vilket Vänsterpartiet har krävt flera år i budgetarbetet. Senast har vi ställt krav på att göra kulturskolan avgiftsfri och enligt senaste budget dokumentet kommer det att ske 2023.

Motion om rätten till heltidsarbete men möjlighet till deltid. Inlämnad 2010-08-19 Kommunfullmäktige beslutade i september 2011 att uppdra till kommunstyrelsen att utreda möjligheterna att kunna erbjuda våra anställda heltidsbefattningar. Denna fråga har förhalats under flera år, men nu är arbetet i full gång efter det att arbetsgivarorganisationen SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och Kommunalarbetarförbundet har avtalat om att just detta ska kommunerna genomföra.

Motion om Stöd till Gazas folk. Inlämnad 2011-02-25 Kommunstyrelsen beslutade i september 2011 att avskriva motionen med hänvisning att uppgiften tillkommer enligt kommunallagen annan, det vill säga att den typen av bidrag ingår enligt praxis inte i en kommuns kompetensområde.

Motion om att införa kompensation till enskild som inte fått beslut verkställt. Inlämnad 2011-03-30 Kommunfullmäktige beslutade 2012-09-26 att avslå motionen med hänvisning till att sådana medel inte finns budgeterat, samt att ett sådant system inte skulle leda till ökad nöjdhet med kommunens insatser.

Motion angående åtgärder mot barnfattigdomen. Inlämnad 2011-04-11 Kommunfullmäktige beslutade 2012-09-26 att avslå motionen med hänvisning till pågående förändringar och utvecklingsarbete inom individ- och familjeomsorgen. Bakgrunden till motionen var de rapporter som bland andra Rädda Barnen har redovisat ett antal gånger.

Motion om att kommunens skolor inte förlägger skolavslutningen till kyrkan. Inlämnad 2011-04-14 Kommunfullmäktige beslutade i november 2011 att anse motionen besvarad med att avslutningar i skolan ska vara icke-konfessionella. Vid motionens behandling i Kommunfullmäktige visade flera ledamöter på sin okunskap om vad lagar och förordningar säger. Dessa personer styrdes mycket av sina känslor i debatten. Vi har religionsfrihet i Sverige och kyrkan är numera skild från staten.

Motion om att införa lokalt välfärdsbokslut. Inlämnad 2011-04-20 Kommunfullmäktige beslutade2012 i september att bifalla motionen och att i anslutning till årsredovisning för 2012 upprättar välfärdsbokslut med utgångspunkt från de övergripande folkhälsomålen.

Motion om att bedriva uppsökande verksamhet för äldre över 80 år. Inlämnad 2012-03-13 Kommunfullmäktige beslutade i oktober 2012 att bifalla motionen och denna verksamhet lever fortfarande kvar och ska nu utvecklas med att ta in hälso- och sjukvårdsaspekter, när intervjuaren/sjuksköterskan gör sina hembesök.

Motion om småskalig lösning på vatten- och avloppsfrågan på östra Öland. Inlämnad 2012-04-02 Motionen går ut på att hitta småskaliga lösningar där ett stort ledningsnät inte kan komma fram. Kommunfullmäktige beslutade 2014-10-28 att anse motionen besvarad med hänvisning till tjänsteskrivelse. Ärendet har varit ute på återremiss och en VA-plan har nu antagits.

Motion angående brukares upplevelser av kvalitet i vård och omsorg. Inlämnad 2012-05-03 Syftet med en dylik undersökning är att ge verksamhetsövergripande bilder av brukarnas och anhörigas upplevelser av kvalitet i vård och omsorg. Med resultatet i sin hand kan man identifiera förbättringsområden och ge möjlighet till information om kvalitetsupplevelser på enhetsnivå samt fungera som hjälpmedel för att stimulera till diskussion bland personalen i frågor kring kvalitet i verksamheten. Kommunfullmäktige beslutade 2012-09-26 att avslå motionen till den del som gäller att införa ett nytt kvalitetssystem kallat ”Kvalitetsbarometern”.

Motion om införande av bostadsförsörjningsplan. Inlämnad 2012-06-20 Vänsterpartiet konstaterade att då, 2012, byggdes det många bostadsrätter och villor, men vi saknade kommunens ambitioner för att bygga hyresrätter. Vi visste att kommunen har ansvaret för planeringen och genomförandet av bostadsförsörjningen och i bostadsförsörjningslagen (Lag 2000:1383 om kommunernas bostadsförsörjningsansvar) står det att detta ska ske i syfte att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder Kommunfullmäktige beslutade i oktober 2014 att bifalla motionen med hänvisning till pågående planering och diskussion inom förvaltningen.

Motion om att avbryta införandet av LOV (Lagen om valfrihet i vården). Inlämnad 2012-09-19 Kommunfullmäktige beslutade i maj 2014 att avslå motionen med motiveringen att medlen sam avsatts för införandet av LOV just använts för att kvalitetssäkra och utveckla hemtjänsten inom kommunen, vilket är en förutsättning för att kunna erbjuda LOV till kommuninvånarna. Oss veterligen har inget företag ansett det lönsamt att bedriva vård i vår kommun.

Motion om fadderfamiljer till nyanlända invandrare. Inlämnad 2012-08-20 Kommunfullmäktige beslutade 2013-09-24 att bifalla motionen med uppdrag till flyktingverksamheten att verkställa förslaget.

Motion om fördjupad demokrati. Inlämnad 2013 i samband med en organisationsutredning som pågick om den framtida politiska organisationen. Motionen hade följande rubriker och omfattade 5 sidor text:
1. Politisk delaktighet, om att förbättra resurssvaga och marginaliserade gruppers möjligheter att delta i det politiska livet.
2. Den nya politiska organisationen
3. Utveckla kommunfullmäktige
4. IT i demokratins tjänst
5. Olika former för medborgardialog
Motionen gick ut på remiss till övriga partier i kommunfullmäktige. Idag kan det konstateras att många av de förslag som presenterades i motionen har blivit verklighet.

Motion om byggande av bostäder för äldre i kommunens mindre samhällen. Inlämnad 2013-04-02 Kommunfullmäktige beslutade 2014-05-27 att avslå motionen. Äldre är en försummad grupp i samhället när det gäller alternativa former av boende.

Motion om förskönande av grönytor vid våra särskilda boenden. Inlämnad 2013-08-20 Tidigare samma år hade vi lämnat in en motion med samma rubrik, men den avslogs på grund av att ett pågående projekt inte kunde ta på sig uppgiften att försköna grönytorna. Kommunfullmäktige beslutade 2014-09-30 att avslå motionen med hänvisning till arbetsmarknadsenhetens uppdrag.

Motion om att inrätta ett medborgarkontor. Inlämnad 2013-12-03 Kommunfullmäktige beslutade 2014-04-29 att avslå motionen med hänvisning till en tjänsteskrivelse. Tiden var inte inne för genomförandet, men några år senare har kommunen inrättat servicecentra i kommunhuset i Mörbylånga och på biblioteken i Färjestaden och S Möckleby.

Motion om att inrätta kommunal konsumentrådgivning. Inlämnad 2013-10-14 Kommunfullmäktige avslog motionen efter att tidigare ha dragit in en tjänst och nu hänvisat medborgare till en telefontjänst i Ljungby. Även denna tjänst (avtal) har kommunen sagt upp och hänvisar nu oss till Konsumentverkets telefontjänst.

Motion om satsning på biogas i Mörbylånga kommun. Inlämnad 2013-11-05 Redan 2008 motionerade Vänsterpartiet om möjligheten att tillsammans med Borgholms kommun bygga en biogasanläggning på Öland. Kommunfullmäktige beslutade i juni 2014 att motionen förklaras besvarad med hänvisning till det projekt som Miljöverksamheten tagit initiativ till.

Motion om åtgärder för ökat valdeltagande. Inlämnad 2013-11-12 Kommunfullmäktige beslutade 2014-09-30 att avslå motionen men säger samtidigt att åtgärder för att stimulera ett ökat valdeltagande är främst en angelägenhet för de politiska partierna. I svaret ingick också ett uppdrag till kommunfullmäktiges presidium att ta initiativ till en beredning som ska arbeta för ökat valdeltagande.

Motion om medlemskap i nätverk mot rasism och framtagande av handlingsplan mot diskriminering. Inlämnad 2013-12-03 Kommunfullmäktige beslutade 2014-09-30 att bifalla motionen.

Motion om att bygga fler hyresrätter. Inlämnad 2014-03-10 Saknar uppgifter om hur det gick med motionen, kommunfullmäktige ställde sedan i ägardirektivet krav på Mörbylånga Bostads AB att under kommande mandatperiod bygga 40 nya lägenheter.

Motion om sommaröppet Systembolag i Mörbylånga. Inlämnad 2014-03-24 Kommunfullmäktige beslutade 2014-09-30 att avslå motionen med hänvisning till tjänsteskrivelse. Kommunen hade säkert 2006 ett finger med i spelet om etableringen i Köpstaden och flytten från Mörbylånga tätort. Nu hänvisar kommunen till de butiksombud i detaljhandeln som finns där man kan beställa för avhämtning.

Motion om en satsning på museala utställningar. Inlämnad 2014-03-27 Kommunfullmäktige beslutade 2014-09-30 att motionens punkter 2 och 3 bifalls och utreds i samband med att ett förslag om ett informationscentrum för världsarvet tas fram. I övrigt anses motionen besvarad. Punkt 2 kommunledningen diskuterar med församlingarna om alternativ användning av deras lokaler för kulturella och turistiska ändamål. Punkt 3 kommunledningen utreder möjligheter att etablera ett informationscentrum för världsarvet i någon befintlig lokal. Oss veterligen har ingenting hänt om ett informationscentrum eller ett världsarvshus.

Motion om rondell vid Almérs. Inlämnad 2014-03-31 Kommunfullmäktige svarade att man diskuterar detta med Trafikverket som har gjort en förstudie.

Motion om anläggande av konstgräsplan i Mörbylånga. Inlämnad 2014-08-24 Kommunfullmäktige beslutade 2014-12-16 att uppdra till förvaltningen att utreda frågan om en konstgräsplan i Mörbylånga kommun samt att därigenom anse motionen som besvarad.

Motion om att anlägga och erbjuda odlingslotter för lägenhetsboende. Inlämnad 2014-09-24 Kommunfullmäktige yrkade bifall till motionen, tar inga initiativ. Det troliga är att intresserade måste organisera sig t ex i en odlarförening och därefter förmå kommunen att ställa mark till förfogande.

Motion om att utvärdera kommunens friskvårdssatsningar och satsa på nytt. Inlämnad 2015-01-28 Kommunfullmäktige beslutade 2015-06-16 att besvara motionen med hänvisning till att nuvarande friskvårdssatsningar sker med stöd av arbetsmiljöenkäten och gör det möjligt att anpassa det hälsofrämjande arbetet efter de faktiska omständigheter som anställda upplever. En djärv gissning är att de redan träningssugna är de som använder sig av friskvårdspengen. De som är i störst behov av att satsa på sin hälsa är svårare att motivera. Kommunen har nyligen beslutat att höja friskvårdspengen till 1500 kr.

Motion om att utse Ljungpiparen till kommunfågel för Mörbylånga kommun. Inlämnad 2015-04-29 Ljungpiparen kallades tidigare på Öland för ”alwargrim” eller ”Alvargrimma”. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2015 att avslå motionen med motiveringen att Öland har näktergalen som sin fågel. Vi hade på gång att lämna in en motion om att göra ”rödspoven” till kommunfågel.
Passande för vänsterpartiet!?

Motion om att uppföra ett äldreboende i Södra Möckleby. Inlämnad 2015-09-22 Kommunfullmäktige beslutade 2017-04-25 att anse motionen besvarad med hänvisning till beslut om ”Strategi för utveckling av södra Öland” under punkt 3 som lyder: ”Kommunen ska under 2017 ta initiativ för att säkerställa att ett senior- eller trygghetsboende skapas i Sydöland.” Vi har inte sett något förslag om detta på fyra år.

Motion om att stödja äldres banktjänster. Inlämnad januari 2018. Vänsterpartiet ville att äldreomsorgen ges möjlighet att bevilja fixartjänst för digital teknik i hemmet. Bakgrunden var att Ölands bank har lagt ner sina kontor i Södra Möckleby och Mörbylånga.

Motion om att bygga klimatsmarta trähus, passivhus, med hyresrätter. Inlämnad 2018-02-25 En motion med samma innehåll lämnade Vänsterpartiet in redan i oktober 2007, men inget hände. Nu var det dags igen och kommunfullmäktige beslutade i oktober 2018 att motionen anses besvarad med hänvisning till de policydokument och ägardirektiv som tydligt visar på en politisk vilja att bygga klimatsmarta hus i Mörbylånga kommun.

Motion om att återinföra tjänsten (funktionen) som konsumentvägledare. Inlämnad 2018-03-11 Kommunfullmäktige beslutade hösten 2018 att avslå motionen med hänvisning till att förvaltningen för närvarande inte bedömer det som ekonomiskt möjligt att inrätta en särskild befattning som konsumentvägledare samt har för avsikt att först utvärdera hur upplysningstjänsten Hallå Konsument utnyttjas av konsumenter i kommunen. Tyvärr är det så att ”Hallå Konsument” kan ge enklare råd om vad lagarna säger men de hjälper inte konsumenten vidare.

Motion om en läxfri skola. Inlämnad 2018-05-23 Kommunfullmäktige beslutade i oktober 2018 att avslå motionen med hänvisning till att det är upp till rektorerna och lärarna på varje enskild skola att besluta om och hur läxor ska användas i undervisningen.

Motion om en satsning på elevhälsan. Inlämnad 2018-05-07 Under de senaste åren har rapporter presenterats som talar om ökad psykisk ohälsa bland barn och unga. Folkhälsomyndigheten redovisade i sin rapport ”Psykiska och somatiska besvär bland skolelever” (april 2018). Där har myndigheten mätt och kartlagt att andelen elever som uppgett att de har minst två besvär, psykiska och/eller somatiska, mer än en gång i veckan under det senaste året har ökat. Kommunfullmäktige beslutade i oktober 2018 att avslå motionen med hänvisning till att vi idag har tillräckliga resurser inom elevhälsan för att tillgodose dagens behov. Ökar behovet kommer förvaltningen att se över organisationen på nytt.

Motion om att som projekt införa sex timmars arbetsdag inom delar av äldreomsorgen. Inlämnad 2018-06-14 Kommunfullmäktige beslutade hösten 2018 att avslå motionen med hänvisning till vård- och omsorgsverksamhetens handlingsplan för heltidsresan och verksamhetens mål att under 2020 nå upptill 100% heltidsarbetande samt att det för närvarande inte är möjligt att klara de ekonomiska konsekvenserna av ett projekt för sex timmars arbetsdag.

Motion om att öppna en daglig verksamhet inom LSS med skapande uttrycksformer. Inlämnad 2018-06-18 Kommunfullmäktige beslutade i december 2018 att motionen avslås med hänvisning till att det redan finns en kulturarbetare/konstnär anställd i kommunen som har till uppgift att arbeta med skapande verksamhet för kommunens alla verksamheter. Vänsterpartiet hade fått idén till motionen efter att ha sett tv-programmet ”Lerins lärjungar” och då sett hur dessa deltagare växte som människor i sitt skapande. Vi har säkert konstnärer i vår kommun som skulle kunna uträtta liknande saker.

Motion om gratis mensskydd till flickor i kommunens skolor. Inlämnad 2018-08-15 Kommunfullmäktige beslutade i oktober 2018 att anse motionen besvarad då kommunen redan uppfyller förslaget. Vid debatten i fullmäktige framförde vi att kommunen intar en viss försiktighet att om olyckan är framme så finns mensskydd tillgängliga hos skolsköterskan eller kuratorn. Vi tänker oss en mer generös tilldelning under mensperioden för att skapa större trygghet och bättre ekonomisk rättvisa mellan flickor och pojkar.

Motion om avgiftsfri kollektivtrafik för barn/ungdomar i Mörbylånga kommun. Inlämnad 2018 Kommunfullmäktige införde detta ett år senare.

Motion om gratis skolfrukost i kommunens skolor. Inlämnad 2018-01-27 Kommunfullmäktige avslog motionen med hänvisning till att det saknas utrymme i verksamhetens budget. Vi föreslog att motionen skulle anses besvarad och hade ett tilläggsyrkande om att frågan tas upp i 2020 års budgetarbete. Många kommuner har infört detta för att ge alla barn en bra start på dagen.

Motion om gratis idrottsskola och bättre hälsa för barn och unga. Inlämnad 2018-07-04 Kommunfullmäktige beslutade i juni 2019 att motionen ska anses besvarad med hänvisning till pågående idrottsskola för barn i årskurs 1 och 2 driven av Färjestadens GoIF. Det är bra att den verksamheten finns i Färjestaden och därför ville vi att andra idrottsföreningar i kommunen skulle starta upp liknande verksamheter. Det finns pengar att söka från Smålands idrottsförbund och kommunen skulle kunna stimulera föreningarna med extra aktivitetsbidrag.
Under den senaste mandatperioden har Vänsterpartiet inte lagt några motioner eftersom vi ingår i ”majoriteten” tillsammans med socialdemokraterna och centern. Våra idéer och förslag har framförts i det förberedande budgetarbetet och bemötts på ett positivt sätt av dessa partier.
Nu är det ett år till nästa val och det innebär att vi kommer att lägga nya motioner som också väljarna får ta ställning till.

Motion om inga marknadshyror i allmännyttan. Inlämnad 2021-06-09 Kommunfullmäktige beslutade 2021-08-30 att anse motionen besvarad genom att följande information lämnas: Ägardirektiven behöver inte ändras eftersom skrivningen i dagens direktiv gör att bolaget inte kan använda sig av marknadshyror om kraven från ägaren ska uppnås. Det blir alltså inga marknadshyror i allmännyttans nyproduktion som regeringen hade tänkt sig och inte i Mörbylånga heller.