Gör solens och vindarnas ö till ett hållbart energilandskap

Insändare i Ölandsbladet 17 juni 2021 om vätgasproduktion och bildande av ett energibolag i Mörbylånga kommun, skriven av vår ledamot i partiföreningsstyrelsen Åke Hagström:

Visst, vi vill helst använda förnyelsebar energi, men vad skulle krävas för att detta skall bli verklighet på Öland. Redan idag är Öland tidvis nettoproducent av el dvs vi skickar mer el till fastlandet än vi tar hem. Detta framför allt via vindkraft. Utbyggnaden av solcellsanläggningar har också tagit fart, men investeringarna ligger fortfarande på relativt låga nivåer. Om produktionen av solel kunde ökas skulle Öland även på årsbasis bli en stor nettoproducent av elektricitet.

På minussidan för den gröna utvecklingen på Öland ligger dock en stor miljöskuld i användning av fossila bränslen. Privata transporter, jordbruks- och turistnäringen slukar stora mängder olja. Eldrift kommer sannolikt att ersätta nuvarande förbränningsmotorer för privatbilismen, men för de tunga fordonen, inte minst de stora lantbruksmaskinerna, duger inte batteridrift eftersom det blir för tungt att hänga på batterier som räcker en hel arbetsdag.

Med ökad produktion av förnyelsebar el öppnas emellertid en framkomlig väg till utjämning av energislagen och utbyte av de fossila drivmedlen. Med ett överskott av el kan vätgas produceras utan negativa miljöeffekter. Vätgasen kan enkelt transporteras och användas för att ersätta behovet av tunga batterier med snabb-tankade lätta system i fordonen. Stora fordonsproducenter t.ex Volvo och Daimler investerar nu miljarder Euro i vätgas system för tunga fordon. Tekniken är etablerad sedan decennier men samhällets insikt om fossila bränslens klimateffekt har nu nått en nivå där behoven av alternativ stärkts och därmed blivit ekonomiskt försvarbar.

Ny teknik även om den är välkänd kräver infrastruktur och ställer stora krav på politiskt ledarskap, och medborgarnas tilltro. Exempelvis, för fylla på vätgas i fordon av skilda slag krävs att en tanknings infrastruktur upprättas. I dagsläget finns endast ett fåtal publika vätgas tankstationer i Sverige, men det finns företag som storsatsar på vätgas infrastruktur. En tydlig kommunal närvaro skulle kunna underlätta utvecklingen i alla led.

Under de senaste 150 åren har vi rört oss från vedeldade eldstäder och växtfoder för dragdjur och animalisk matproduktion via fossila bränslen, till produktion av förnybar elektricitet från sol vind och vatten. Utveckling av förnyelsebara energislag går framåt i takt med den ökade klimatmedvetenheten, Vänsterpartiet vill därför medverka i Mörbylånga kommuns framtidsvision, att aktivt stödja utbyggnaden av grön energi. Det vore ett viktigt steg för Mörbylånga att liksom Borgholms kommun upprätta ett energibolag som med kraft kan bidra i utvecklingsarbetet.

Åke Hagström, Triberga
Vänsterpartiet Mörbylånga